AYP persian - تمرینات پیشرفتۀ یوگا دروس اصلی
      ayppersian.com      
           
             
             
   

تمرینات پیشرفتۀ یوگا دروس اصلی

 

 

 

 

 

بعدی | قبلی

 

 

 درس 18  مراقبه ، پرسش و پاسخ – وقت پیدا کردن

 

 

نویسنده : یوگانی

 

تاریخ : جمعه 28 نوامبر 2003 ساعت 2:28 بعد از ظهر

 

 

* به خوانندگان جدید توصیه می شود که خواندن مطالب را از ابتدای بایگانی دروس ( درس اول ، " این بحث برای چیست ؟ " ) آغاز نمایند . چرا که دروس قبل، پیشنیازی برای این درس محسوب می شوند.

 

پرسش: مراقبه خیلی آرامش بخش بود و دوست دارم که آن را ادامه بدهم. اما روزی دوبار انجام آن برای من مشکل است. من زیاد سفر می روم و همسر و بچه هایی دارم که مایلم زمانی را که منزل هستم در کنار آنها باشم. زمان من برای مراقبه کوتاه است. توصیه شما چیست؟

 

پاسخ: همه ما که خانواده، مسئولیت و زندگی های پر مشغله ای داریم، از این امتیاز برخورداریم که وقتی امر بهره بردن از مراقبه به میان می آید بتوانیم برای آن زمان پیدا کنیم. این بخاطر آنست که تکاملِ روشن بینی متکی به تقابل قاعده مندِ بین آگاهی و زندگی دنیویست. چطور طبیعت حقیقی جهان می تواند شناخته شود اگر ما در آن نباشیم تا سکوتِ سرور آمیزی را که در مراقبه تجربه می کنیم در فعالیت روزمره تثبیت کنیم ؟
 
برای آنکه بتوانیم از منافع مراقبه بهره مند شویم باید با تردستی و ترفند وقت کافی برای مراقبه مهیا کنیم. "این وقت جور کردن" آزمایشی برای اشتیاق و پایبندی به قابلیت هایی است که در ما وجود دارد. ما همه روزه با این آزمایش روبرو هستیم که کارهایی را که مستلزم مقداری نظم و انظباط است انجام دهیم. در حقیقت موضوع این نیست که ما چقدر وقت داریم یا نداریم. مسئله اصلی تصمیم گیری درباره کارهایی است که برای ما مهم است و ضروری است که آنها را به انجام برسانیم.
 
هیچکس نمی تواند به شما بگوید چه چیزی برای شما از همه مهم تر است. این را فقط خودتان می دانید و کاملا در دستان شماست و انتخاب نیز با خود شما. اما  ندایی درونی وجود دارد که آن را می شناسید. ندایی که همیشه شما را به تجربه ای فراتر فرا می خواند. دانه می خواهد رشد کند و به درختی تنومند تبدیل شود. درختی با گلهای زیبا و معطر که در همۀ اطراف شکوفا شده و عطر خود را نثار می کند. باید هم اینطور باشد. همه ما با آن جریان تکاملی و درونیِ خویش، فرا خوانده شده ایم. هرآنچه که در زندگی های ما به پیش برود کماکان این جریان آنجا خواهد بود. این امر فقط منحصر به ما نیست و همه از آن بهره مند هستند. ما بواسطۀ تصمیم برای پرورش این جریان، به هرکس خدمت بزرگی می کنیم. ابتدا با پیگیریِ بر پاسازیِ این اشتیاق و سپس با انجام تمارینی که بطور طبیعی، آرامش و سروری که در درون ما جای دارد را به بیرون می کشانند.

 

فرض کنیم که تصمیم گرفته ایم که به مراقبه بپردازیم. این امر جوششی در ما به وجود می آورد تا خواستۀ خود را تحقق ببخشیم. اینکه چطور وقت پیدا کنیم دیگر چیز پیش پا افتاده ایست. چطور ما وقت پیدا می کنیم که دندانهای خود را مسواک بزنیم، استحمام کنیم، غذا بخوریم، ظرفها را بشوییم، صورتحساب هایمان را بپردازیم و زباله ها را بیرون بگذاریم؟ اینها کارهایی است که ما انجام می دهیم برای آنکه می دانیم باید آنها را انجام دهیم. ما این کارها را می کنیم چون می دانیم اگر انجام نگیرند زندگی ما ضایع و آشفته شده و احساس فساد و پوسیدگی می کنیم. ما می توانیم برای مدتی بدون انجام دادن این کارها امورات خود را بگذرانیم ولی در نهایت کارهای انجام نشده از ما پیشی گرفته و بر سر ما خراب خواهند شد. کسانی که برای مدتی بطور مرتب مراقبه کرده اند به چنین نگرشی میرسند. آنها می دانند که باید این کار را ادامه دهند و گرنه نتیجۀ مطلوب عایدشان نخواهد شد و زندگی آن طور که می تواند باشد نخواهد بود. آنها در مورد مراقبه به همان نتیجه ای رسیده اند که در مورد مسواک زدن، استحمام و بیرون بردن زباله رسیده اند. بنابراین مراقبه برای آنها بصورت یک عادت در آمده است. چه شرایطی ممکن است پیش بیاید که انجام مراقبه معمولی را برای شما غیر ممکن کند. شما ساعت 5 بعد از ظهر در هواپیما نشسته اید و یک ساعت وقت دارید تا به خانه برسید. این کاری نیست که نیازی به فکر کردن داشته باشد. پس می توانید در هواپیما مراقبه کنید. می پرسید سر و صدا و تکانهای هواپیما چه می شود؟ هیچیک از اینها مهم نیست. در مراقبه با همه اینها مثل پرت شدن حواس از مانترا برخورد کنید. به محض اینکه دیدید توجه شما به فکر، سرو صدای بیرون، حرکات بدن یا محیط اطراف جلب شده به سادگی به مانترا بازگردید. مراقبه در هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل (البته نه وقتی که رانندگی می کنید)، اتاق های انتظار و هرجای دیگری که برای مدتی نیازمند تقابل با دیگران نباشد کار مشکلی نیست. البته بهتر از همه این است که در خانه و در مکان خاص خود مراقبه کنید. اما اگر موقع تمرین شده و از نظر وقت در مضیقه هستید، هر زمان که چنین فرصت هایی دست داد از آنها استفاده نمایید.

 

اگر انجام مراقبه در زمان مقرر برای شما غیر ممکن است، زمان دیگری را در طول روز در نظر بگیرید. حال، زودتر و یا دیرتر. اما خود را عادت ندهید که درست قبل از خواب مراقبه کنید. هرچند این کار بهتر از مراقبه نکردن است. اما خیلی بهتر است که بعد از مراقبه به فعالیت بپردازید. فرآیند پالایش و یکپارچه سازیِ آگاهی، در سیستم اعصاب در زمان فعالیت به بهترین شکل صورت میگیرد تا در طول خواب. در واقع انجام مراقبه درست قبل از خواب ممکن است شما را برای مدتی بیدار کند. می توانید گاهی امتحان کنید و ببینید چه پیش می آید.

 

فرض کنید که از سر کار به خانه می آیید و متوجه می شوید بین نیم تا یک ساعت دیگر باید برای خوردن شام با دوستانتان به بیرون بروید و این، زمانِ مراقبه است و شما معمولا  برای بیرون رفتن باید مقداری نیز، زودتر از خانه خارج شوید. اما این یعنی وقت کافی ندارید. چکار باید بکنید؟ بنشینید و مدت پنج، ده یا پانزده دقیقه (هرچقدر که امکان دارید) مراقبه کنید. تمام وقتی را که دارید به مراقبه  اختصاص دهید و از آن به بهترین وجه ممکن استفاده کنید. برای استراحت بعد از مراقبه هم وقت کافی بگذارید. و بموقع نیز، سر قرارتان برسید. اگر شما واقعا بخواهید، صدها راه برای جای دادن مراقبه در برنامه روزانه وجود دارد. مراقبه را به زور بعنوان عادتی روزانه در برنامۀ خود جاسازی نکنید. اگر شما از قبل برنامه ریزی کنید، 99 درصدِ مواقع موفق می شوید تمرین خود را به موقع انجام دهید. اگر گاهی وقت ها، برنامه شما خیلی بهم ریخته و نابسامان شود، هنوز هم می توانید چندین شیرجه به آگاهیِ خالص و سرور انگیز خویش بزنید. این به استمرارِ پرورش عادت مراقبۀ شما کمک نموده و به شما تزریقی از آرامش و سرور عطا میکند. هر ذرۀ اندکی از مراقبه قدمی بزرگ به جلوست.

 

موفقیت شما در گروِ خواستن و بهترین کارهایی است که میتوان در جهت مهیا نمودنِ زمانی برای مراقبۀ هر روز به انجام رساند. با انجام این کار مطمئنا زندگی شلوغ و پر کار ما ارتقاء خواهد یافت. این یکی از بهترین کارهایی است که شما می توانید برای خانواده خود انجام دهید. امری که در دراز مدت برای زندگی های افراد خانواده شما همچون جادویی نامرئی عمل خواهد نمود.

 

 

استاد در درون شماست.

 
توجه : برای آگاه شدن از جزئیات آموزش ها در ارتباط با مراقبه به کتاب " مراقبۀ عمیق " مراجعه نمایید.

بعدی | قبلی

 

  ayp


ayp ayp ayp
ayp ayp ayp

دروس کلیدی
 
             
             
             
   


ayp ayp ayp ayp ayp ayp ayp