AYP persian - تمرینات پیشرفته یوگا دروس اصلی
      ayppersian.com      
           
             
             
   

تمرینات پیشرفته یوگا دروس اصلی

 

 

 

 

 

بعدی | قبلی

 

 

درس 230 پرسش و پاسخ - تاج و چشم سوم

 

 

نویسنده: یوگانی

 

تاریخ: دوشنبه 23 آگوست 2004 ساعت 0:39 بعد از ظهر

 

 

* به خوانندگان جدید توصیه می شود که خواندن مطالب را از ابتدای بایگانی دروس ( درس اول ، " این بحث برای چیست ؟ " ) آغاز نمایند . چرا که دروس قبل، پیشنیازی برای این درس محسوب می شوند.

 

 

پرسش: صرفا چند هفته ای است که مولاباندا را انجام میدهم و امروز شامباوی را نیز به آن افزودم. (نمیدانستم در ابتدای کار باید هردو را همزمان آغاز کرد، یا اول مولاباندا و راحتی در آن، سپس افزودن شامباوی. که من این روند را انتخاب کردم).

 

سوالم در این رابطه است که من فعل و انفعال زیادی در ناحیۀ تاج حس میکنم علیرغم اینکه پیرو دستورات شما اصلا تمرکزی بر تاج ندارم و در تنفس ستون مهره ای تمرکزم فقط روی ریشه تا چشم سوم است.

 

نمیدانم آیا باید به نحوی واکنش های تاج را که خود به خود در تمرین رخ میدهند "راهبری" کنم و یا اینکه از آن صرف نظر کرده و صرفا به مسیر ریشه تا چشم سوم بپردازم. بیش از بیست سال است که تحت هدایت خودم تمرین مراقبه میکنم (البته وقفه هایی نیز داشته) و بی اندازه از آن لذت برده ام.

 

نگرانی من این است که وقتی اولین بار مراقبه را امتحان کردم، خیلی خیلی سریع بسمت احساس سکوت کشیده شدم وصرفا پس از انجام چند مراقبه، یک بیداری بی اختیار کوندالینی داشتم که بشکل کاملا قدرتمندی از ناحیۀ ریشه اوج میگرفت. این بیداری در زمانی که دچار مشکل عاطفی بودم رخ داد و تا چندین سال به مشکلات بیشتری در زندگی ام دامن زد. (حداقل از نظر من که اینگونه بود).

 

همۀ این وقایع برایم کاملا مبهوت کننده بود. بویژه که در آن زمان هیچ معلمی نداشتم تا آنچه را که رخ میدهد برایش توضیح داده و مشاوره بگیرم. بعدها به چند کلاس یوگا رفتم و فهم بیشتری دراین رابطه پیدا کردم. هرچند که هیچگاه این مشکلات را به مربیان بازگو نکردم و احساس خوبی نیز از بازگو کردنشان نداشتم.

 

در هر حال پس از گذشت سال ها، من الان اینجا هستم و از اینکه صفحۀ اینترنتی و دروس شما را یافته ام بسیار هیجان زده ام. برای حرکت رو به پیش بسیار اشتیاق دارم و با توجه به تجارب گذشته، هیچ اضطرابی ندارم. در عوض مایلم که به آسانی و در شکلی طبیعی رو به پیش حرکت کنم.

 

برای رسیدن به این نقطه داستان درازی طی شد و قصد داشتم پیشینه ای برای شما بازگو کنم. فعل و انفعالات در ناحیۀ تاج، قوی است اما ناخوشایند نیست. هرچند مایلم تا حد امکان و طبیعی در این تجارب تاجی پیشروی کنم، اما آیا شما پیشنهاد کمی عقب نشینی میدهید یا اینکه به روند و فرآیند طبیعی آن ادامه دهم؟ من احساس ترس و یا احتیاط بیش از حد در این مورد ندارم و دوست دارم در تجارب تاج، مثل همۀ موارد دیگر پیشرفت داشته باشم.

 

ممنون از شما جهت برکاتی که تحت عنوان این دروس به افراد علاقمند عطا کرده اید.

 

پاسخ: سپاس از شما برای نوشتن و به اشتراک گذاری این تجربه.

 

بله شما ترتیب تمرینی مولاباندا و شامباوی را درست انجام داده اید. یعنی ابتدا با تنظیمِ مولاباندا، در آن تثبیت یافته و سپس شامباوی را اختیار کرده اید. برای همۀ دیگر تمرینات نیز روندی مشابه انجام میگیرد. تثبیت در هر تمرین، اولویت اول است. در غیر اینصورت، کل فرآیندهای پیشرفت میتوانند بیش از حد سنگین و غیر قابل تحمل گشته و آنگاه است که ما توانایی خویش در حفظ و تداوم طولانی مدت تمارین را از دست میدهیم. این نکته، کلید اصلیِ نیل به روشن بینی است.

 

در ارتباط با همین تثبیت یافتگی، تجربۀ پیشینِ شما در این زندگی (و شاید نیز قبلِ آن)، بیانگر حساسیتی است که میزان بالایی از جریان انرژی را بروز میدهد. امری که در مورد تجارب تاجِ شما نیز مصداق می یابد. این البته امر خوبی است. بدین ترتیب تجربیات شما اهمیتِ تمرکز روی ریشه تا چشم سوم در تنفس ستون مهره ای را تاکید میکند. حقیقتا همۀ تمرینات این دروس (از جمله مراقبه) در جهت پالایش ریشه تا چشم سوم راهبر هستند. به شما توصیه میشود که چنین رویکردی در تمرینات خود داشته باشید. با رعایت چنین رویکردی، شما نهایتا گشودگی تاج را نیز همراه خواهید داشت. منتها با عناصری ایمن و هدایتگر در شکوفایی آن. آجنا (چشم سوم) بمعنای "فرمان" است. بعد از دروس مولاباندا و شامباوی، چندین درس مرتبط با تمرین مستقیم روی تاج (به جای چشم سوم) وجود خواهند داشت. با توجه به طبیعت تمرینات شما، شاید بخواهید آنها را اینک مرور کنید. میتوانید لینک این دروس را در قسمت فهرست موضوعی سایت با نام "گشودگی تاج (اجتناب از گشودگی نابهنگام)" بیابید. 

 

در امتداد مسیر تمرینات و دروس، شما با دروس بسیاری مواجه خواهید شد که به شرح موردی به نام "خودگامی" میپردازند. مهارتی که باید برای در اختیار داشتن بسیاری از تکنیک های معنوی قدرتمند، بهمراه داشته و توسعه بخشید. تکنیک های قدرتمندی که امروزه در دسترس قرار دارند. خودگامی درواقع پایه و اساس هر مسیر معنوی محسوب میشود. بدون اهمیت نسبت به سطحی که در آن قرار داریم، پاسخ هر شخصی به تمرینات تا حدی متفاوت است و بکارگیریِ محتاطانۀ خودگامی است که تعیین میکند به چه نحو میتوانیم برای نیل به حداکثر پیشرفت و حداقل مشکلات در امتداد مسیر، روال گسترش تمرینات خود را مطابق با احوالات شخصی خویش به پیش ببریم. خودگامی یک تقابل مستمر و رو به پیش است. تقابلی که رابطۀ بین بکارگیریِ تمرینات و تجارب ناشی از آن را دربر میگیرد. امری که بسیار شبیه رانندگی با اتوموبیل در جاده ای با مناظر دائما در حال تغییر است.

 

مطمئنا شما خردمند هستید، در تمرینات آسان میگیرید و مطابق با ظرفیت خود، مرحله به مرحله پیشروی میکنید. شما کاملا میدانید که چه مواردی باید صورت گرفته و چه مواردی نیز خطر محسوب میشوند. شما به برخی از بهترین ابزارهای در دسترس ورود یافته اید و آنها را با مهارت بکار میگیرید. قابلیت های ایجاد شده بسیار مهیج هستند. فقط ایمن برانید و از رانندگی لذت ببرید!

 

 

استاد در درون شماست

 

 

مطلب تکمیلی: اگر برخی حس ها در ناحیۀ تاج وجود داشته باشند طبیعی است کماکان روال تمرینات پیشرفتۀ یوگا با تنفس ستون مهره ایِ از ابرو تا عجان، ادامه خواهد یافت. چراکه با این ترتیب، تاج نیز تدریجا و به طریقی کنترل شده در حال گشایش است. بمرور زمان حس های تاج در هماهنگی با پالایش جامع سیستم عصبی قوی تر خواهند شد. اگر این انرژی ها ناراحت کننده نشوند میتوانیم به روال تمرینات روزانۀ خود طبق برنامه ادامه دهیم. اگر از تمرین خاص و متمرکزی بر روی چاکرای تاج برخوردار نیستیم، اینگونه علائم رخداده در آن ناحیۀ آنقدرها خطری ندارند. زمانی فرا خواهد رسید که ما خواهیم توانست بدون هیچ عوارضی مستقیما سراغ تاج رفته و کاملا مجذوبِ سُرورِ اکستاتیکِ حاصل از آن گردیم. زمانی که اینگونه، سیستم عصبی به اندازۀ کافی پالایش یافت، نوبت تمرکز روی تاج فرا میرسد. بنابراین همۀ آنچه که ما تاکنون انجام داده ایم درواقع اجازه میدهد که تاج بواسطۀ تمرینات پیشرفته و قاعده مند یوگا بشکلی طبیعی پرورش یابد. اگر شرایط حاد شد، آنگاه ما میدانیم که زمان بکارگیریِ خودگامی فرا رسیده و تا حدی عقب نشینی میکنیم. با چنین رویکردی، تاج آنقدرها مسئله ساز نمیشود. رویکردی که درست مثل هرنوع وضعیت دیگری از خودگامی است که ما با پیشرفت در تمارین خود با آن در سیستم عصبی مواجه میگردیم.

 

بعدی | قبلی

 

 

  ayp


ayp ayp ayp
ayp ayp ayp

دروس کلیدی
 
             
             
             
   


ayp ayp ayp ayp ayp ayp ayp