AYP persian - تمرینات پیشرفتۀ یوگا دروس اصلی
      ayppersian.com      
           
             
             
   

تمرینات پیشرفتۀ یوگا دروس اصلی

 

 

 

 

 

بعدی | قبلی

 

 

درس 175 پرسش و پاسخ - تجارب جدید

 

 

نویسنده: یوگانی

 

تاریخ: چهارشنبه 28 آوریل 2004 ساعت 4:59 بعد از ظهر

 

 

* به خوانندگان جدید توصیه می شود که خواندن مطالب را از ابتدای بایگانی دروس (درس اول، "این بحث برای چیست؟") آغاز نمایند. چرا که دروس قبل، پیشنیازی برای این درس محسوب می شوند.

 

 

پرسش: امروز در حالیکه به تمرین آگاهانۀ پرانایاما در حین تنفس های آهسته میپرداختم، احساس کردم که تنفس در سوراخ های بینی - انتهای آن - گلو - قفسۀ سینه و بالای معده، روندی خلاف معمول به خود گرفت. بدین ترتیب مصمم شدم تا بیشتر جستجو کنم و پیشروی بیشتری را بسمت پایین یعنی ناحیۀ ناف و زیر آن آغاز کردم. ناگهان دریافتم که تنفس من تقریبا متوقف شده است! بسیار، بسیار، بسیار ضعیف، مثل این بود که اصلا نفس نمیکشم. اما میتوانستم جریان هوا را در حفرۀ شکمی و پایین آن حس کنم. بدین ترتیب من به این روند آگاهانه و متمرکز ادامه دادم و این موارد شگفت آور برایم رخ نمود: 

 

1) هرچند که من بخاطر توقف تنفس، بهت زده بودم و به سکس فکر نمیکردم، اما اندام جنسی در من بشدت تحریک شده بود.

 

2) در حین پرانایاما اگر آگاهی متمرکز بر پیشانی باشد، میتوان انرژی را که از چاکرای آن ساطع میشود حس کرد. اما این بار این انرژی از زیر ناحیۀ شکم و رو به بالا طنین انداز شد. (من نام چاکراهای مربوطه را درست نمیدانم).

 

3) عجیب این است که فقط با تمرین در نشست سیداسانا من این انرژی شدید را حس میکنم و در حالت دراز کش چنین انرژی ای ایجاد نمیشود.

 

4) در اولین تمرین، من تصویر ماری با زبان برآمده (هیس کنان) را دیدم که در اطراف نماد شیوا لینگام قرار گرفته بود. (لینگام نمادی است خیالی و انتزاعی از شیوا الهۀ هندو که برای پرستش در معابد و زیارتگاه ها بکار گرفته میشود. در اجتماع سنتیِ هند، لینگام نمادی از انرژی و پتانسیل شیوای مذکر است - مترجم).

 

چرا موارد و تجارب فوق ایجاد شده اند؟

 

پاسخ: ممنون از شما برای ارسال و به اشتراک گذاری این تجارب.

 

همۀ این تجربیات علائم پالایش و نهایتا گشودگی کامل سیستم عصبی شما به روی تجربۀ الهی است. افت تنفس در مراقبه و تنفس ستون مهره ای حتی برای افراد مبتدی عادی است. نشانه ها بیانگر آن هستند که سیستم عصبی شما بلحاظ معنوی حساس بوده و شما احتمالا با ادامۀ این راه، پاسخ خوبی از تمرینات یوگای روزانه خواهید گرفت. تمریناتی چون مراقبۀ عمیق، تنفس ستون مهره ای و غیره که برای تحریک سیستم عصبی درجهت گشودگی های عالی تر طراحی شده اند.

 

شما ذکر نکردید که نشست تمرینات خود را با توجه به آموزش های این سایت انجام میدهید یا مرجعی دیگر؟ آزمایش شما در ارتباط با تنفسِ آگاهانه، هرچند جالب توجه است، اما روشی نیست که توسعۀ آنچنانی در رشد معنوی شما ایجاد سازد. اگر شما تمرینات مرتب روزانه ندارید، شاید مایل باشید که از طریق مطالعۀ دروس این سایت از ابتدا چنین روندی را آغاز کنید. بدین ترتیب نه فقط تمرینات کارا و پایداری را خواهید آموخت، بلکه همچنین تجربیات مشابه بسیاری را مطالعه میکنید که در این مجموعه دروس بهمراه نحوه ملاحظۀ آنها عنوان شده است.

 

همۀ تجربیات، علائمی از پالایش و گشودگی هستند. آنها در خود، تولید پیشرفت معنوی نمیکنند. بلکه این تمرینات هستند که چنین محصولی دارند. اگر ما با تجربیاتی که در حین تمرینات پدیدار میشوند روبرو گردیم، فقط به آسانی آگاهی را به تمرینی که در حال انجام هستیم بازگردانده و سوق میدهیم. تجزیه و تحلیل، تلاش برای مدیریت یا درگیریِ بیش از حد با حس های فیزیکی، جلوه های بصری و دیگر تجارب حسیِ درونیِ ایجاد شده در تمارین، برای پیشرفت انحراف محسوب میشود. به همین دلیل است که ما فقط تمرینی را که در حال انجام هستیم دنبال میکنیم. روندی که حداکثر نتایج را ایجاد میکند. امر پیگیری تمرینات به جای پیگیریِ تجارب، وظیفه ای بسیار مهم است. نکته ای که در ابتدای این مجموعه دروس ذکر شد و بدینگونه مرتبا بازنگری میشود. در طول راه از مناظر پیش رو لذت ببرید اما چشم های خویش را از جاده نگیرید که در اینصورت رانندگی خوب (تمرینات) خود را به خطر می اندازید.

 

هرآنچه را که شما در حال حاضر ملاحظه میکنید عادی است و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. موارد خوبی در حال رخ دادن هستند. تجربیات می آیند و میروند. اما سُرور اکستاتیک و ظهور روشن بینی بواسطۀ تمرینات ایجاد شده و باقی می مانند. مقصدی که همۀ ما برای آن زاده شده و زندگی میکنیم. امید دارم که در راه برگزیدۀ معنوی خویش موفق باشید.

 

 

استاد در درون شماست.

بعدی | قبلی

 

  ayp


ayp ayp ayp
ayp ayp ayp

دروس کلیدی
 
             
             
             
   


ayp ayp ayp ayp ayp ayp ayp