AYP persian - تمرینات پیشرفتۀ یوگا دروس تانترا
      ayppersian.com      
           
             
             
   

تمرینات پیشرفتۀ یوگا دروس تانترا

 

 

 

 

 

بعدی | قبلی

 

 

T22  پرسش و پاسخ - کوندالینی و جذابیت جنسی در گورو و خدا

 

 

نویسنده: یوگانی

 

تاریخ: سه شنبه 30 مارس 2004 ساعت 11:27 صبح

 

 

 *به خوانندگان جدید توصیه می شود که خواندن مطالب را از ابتدای دروسِ اصلیِ تمارین پیشرفتۀ یوگا (درس اول "این بحث برای چیست ؟") آغاز نمایند. چرا که دروس قبل، پیشنیازی برای این درس محسوب می شوند. همچنین به تمرین گران پیشرفته توصیه میشود که مطالعۀ مباحث تانترا را از آغاز بایگانی این دروس (درس اول "تانترا چیست؟") آغاز نمایند.

 

 

پرسش: من سالهاست که بلحاظ جنسی به هیچکس کشش پیدا نمیکنم و این عجیب است، چراکه حتی وقتی خردسال بودم به مردان جذب میشدم. من حتی از همان ایام دارای یک کوندالینیِ فعال بوده ام. البته میتوانم به مردان نگاه کنم و فکر کنم که آنها جذاب هستند اما در من هیچ نوع واکنش و جریان شهوانی نسبت به آنها ایجاد نمیشود. مردها مرا جذاب میبینند اما من مثل اینکه با مشاهده انرژی آنها مطلقا اشتیاقی به بودن با آنها ندارم. تنها کسی که به خواسته هایم نزدیک بوده گوروی من است و البته من اتحاد جسمانی با او را نمیخواهم. آیا همۀ این موارد فقط بخشی از فرآیند (پیشرفت) است؟ یا اینکه بخش اساسی آن به اندازۀ کافی صورت نگرفته است؟

 

پاسخ: این فرآیندی عادی از دگرگونی است که مراحل بسیاری دارد. سکس بخش مهمی از یوگا و بویژه در ارتباط با تکامل انرژی کوندالینی است. از آنجا که کوندالینیِ شما از همان ابتدا فعال بوده، این فرآیند، انرژی و توجه شما را از سکسِ بیرونی دور کرده و فراتر برده است. قطعا این فراتر رفتن آگاهی از عرصۀ سکس مادی امری نیست که برای همۀ افراد مصداق داشته باشد. انرژی میتواند در هر دو عرصه تکاپو کند و این بستگی به تمایلات و پیشینۀ شخص خواهد داشت. برای آن دسته افرادی که دارای انرژی فعال هستند و میخواهند رابطۀ جنسی نیز داشته باشند مجموعه دروس تانترا با ارائۀ روش هایی برای بکارگیری در رابطۀ جنسی و در جهت حمایت از (تمارین) یوگا نگاشته شده است. همانطور که قبلا نیز شرح شد، تجرد پیشنیازی برای موفقیت (در راه یوگا، روشن بینی و معنویت) نیست. آنچه که پیشنیاز است در واقع حفظ انرژی جنسی و آنگاه پرورش آن است. ابزارهای متعددی وجود دارند که میتوان از طریق آنها به چنین مقصودی جامۀ عمل پوشاند.

 

یک یوگای موفقیت آمیز میتواند حوزه ای شامل هر چیز از نزدیکی تانترایی گرفته تا نداشتن نزدیکی تانترایی (میانه روی در سکس) و حتی تجرد را شامل شود. امری که واقعا بستگی به خود شما دارد. اگر انرژی در حال صعود است و شما نیز میخواهید که با آن همراه شوید اشکالی ندارد. اگر انرژی در حال صعود است و شما میخواهید که برای انجام سکس به پایین بازگردید، این نیز اشکالی ندارد. فقط چشم اندازهای تانترا یوگا در ارتباط با فعالیت جنسی را بفهمید در اینصورت شما در راستای خوبی قرار خواهید داشت. برخی از افراد متمایل به افراط در سکس هستند و این امر خیلی برای یوگا خوب نیست. برای رخ نمودن پیشرفت های معنوی در فرد، نیروی جنسی می باید که به گونه ای هدفمند و مدیریت شده بکار گرفته شود. بنظر میرسد که هر کسی در ارتباط با زندگی جنسی در وضعیت متفاوتی قرار داشته و هیچ نیازی هم به قضاوت در مورد این سطوح مختلف نیست. همان کسی باشید که هستید و اجازه دهید سکس به هر ترتیبی که گرایش دارد در شما تجلی یابد و فقط پیگیرِ ابزارهایی مرتبط با این عرصه باشید که نزدیکی جنسی را مبدل به نقشی حمایتی در فرآیند و راه یوگا میکند.

 

مورد دیگر اینکه مسیر معنوی همچنانکه اکستاسی در همراهی با کوندالینی خیزش میکند، بسیار جنسی (Sexy) میشود. احتمالا شما تاکنون چنین تجاربی داشته اید. پس از آنکه سیستم عصبی به سطح معینی از خلوص پالایش یافت، کل بدن میتواند در یک حالت شبه ارگاسمیک و مداوم در هر زمان قرار گیرد. در این مراتب است که تنها یک فکر متعبدانه (واگذارنده) میتواند ما را از خود بیخود کند. (Devotional Thought منظور واگذاری افکار و تفکرات عادی به حوزۀ الهی است. ترانسسِند و فرا رفتن از افکار - مترجم). در اینصورت است که زندگی ما اکستاتیک (سرور آمیز) شده و ما هر روز بسمت نشست (سیداسانای!) مراقبۀ خویش خواهیم دوید. این همان معاشقه ای الهی است که بین یک یوگی یا یوگینی و پروردگار به جریان می افتد. معاشقه ای که با مقادیر بسیاری از سکس پر آب و تاب درونی، در ما به تکاپو و جست و خیز خواهد افتاد. تجرّد پیشگانِ روشن بین زندگی جنسی بشدت فعالی با خداوند دارند و برای آنها این شور و اشتیاق هرگز متوقف نمیشود.

 

کتاب "اعترافات اکستاتیک" (Ecstatic Confessions) اثر مارتین بوبر (Martin Buber) مجموعۀ خوبی از شهادت های ثبت شده در طول تاریخ در ارتباط با موضوع روابط اکستاتیک با خدا است. کتاب بوبر (به انگلیسی) را میتوانید از این آدرس در آمازون تهیه کنید. سُرور اکستاتیک در خلوتگهِ صومعه های اروپا در قرون وسطی (بین قرن 5 تا 15 میلادی) بطور بی حد و حصری به جریان افتاد.

 

همچنین مطالعۀ اشعار مولانا، یوهان صلیبی و فرانسیس آسیزی (Saint Francis of Assisi) برای اطلاع از شرح احوالات شخصی آنها و آنچه که عشق ناب و آتشین با خداوند خوانده میشود مفید خواهد بود. عشقی که انفجاری در باکتی محسوب شده و از آن زبانه میکشد! (در دورۀ زمانی بین قرن 5 تا 15 میلادی در ادبیات پارسی نیز شاهکارهای بسیاری از نثر و نظم در باب عشق الهی و مکاشفات عرفانی رقم خورد که خوانندگان فارسی زبان بخوبی از این آثار و نویسندگان بزرگ آنها همچون مولانا آگاهی دارند - مترجم).

 

هیچیک از این موارد بدین معنی نیست که شما باید برای آنچه که معاشقۀ الهی نام دارد از نزدیکی جنسی صرف نظر کنید. عشق الهی کم و بیش در همۀ ما و بشکل طبیعی رشد و تکامل می یابد. سکس و شهوت در ما از طیف گسترده ای برخوردار است. مسلما مشغول شدن فرد به یک هدف او را از سایر اهداف باز میدارد. در این دنیا اهداف و گزینه های بی شماری پیش روی ما قرار دارند و نهایتا همۀ آنها بستگی به این خواهند داشت که ما چه میخواهیم. اگر ما خواهان خداوند باشیم و از طریق اشتیاقِ (باکتی) مداوم به چنین مقصودی ادامه دهیم، به هر ترتیب بسمت عرصه هایی والاتر حرکت خواهیم کرد. 

 

شاید آن "مردی" که شما میخواهید "خداوند" است و اگر شخصی نمادی از آن باشد ممکن است جذب شده و به او کشش پیدا کنید. برای هر کسی که در مرحلۀ گذار کوندالینی است (حتی در یک دورۀ بسیار طولانی) به اندازۀ کافی عادی است که مجذوب یک گورو شود. گوروها نیز شخصا از یک چنین پدیده ای تاثیر میگیرند و بسیاری از آنها آزادی هایی را با مریدان خویش اتخاذ کرده که اغلب بهای سنگینی به اعتبار آنها وارد میسازد. آزادی هایی که واقعا برای خود مریدان نیز هیچ خوب نیست. بنظر من شما این مسائل را درک میکنید. خدا در شما است و مردان همیشه بدنبال مرد بودن خود هستند.

 

از طرفی ممکن است کسی را بیابیید که شما را دوست بدارد و سپس ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهید. در اینصورت یوگا در چارچوب یک زندگی شلوغ خانوادگی ادامه خواهد یافت. این مسیری است که من در پیش گرفتم. این نتیجۀ معمولِ عرصۀ معاشقه است. عشق میتواند ما را در راه های بسیاری پیش براند. اگر ما بخواهیم و بدان اجازه دهیم.

 

وقتی سیستم اعصاب باز و گشوده گردد، تماماً عشق است که تجلی یافته و ما آنقدرها درگیرِ سکس و دیگر عشق بازی های شخصی نخواهیم بود. آنگاه چنین عرصه ای مرتبط با معاشقۀ الهی میشود. معاشقه ای که از آن جریان عشق در هر لحظه و بدون نیاز به هیچ چشمداشت و بازگشتی برون ریزی میکند.

 

 

استاد در درون شماست.

بعدی | قبلی

 

 

 

 

  ayp


ayp ayp ayp
ayp ayp ayp

دروس کلیدی
 
             
             
             
   


ayp ayp ayp ayp ayp ayp ayp